Björnar, vitsvanshjortar, älgar och jackor

Långa ridturer i skog och mark blev det både i fredags och idag lördag. Några regnskurar kom under fredagen men idag klarade vi oss helt torra.

Ni som ska beställa jackor och huvtröjor, bör göra detta denna vecka eftersom jag kommer att beställa dem i slutet av nästa vecka och sedan görs ingen mer beställning på länge.

















Här i skogarna börjar det likna NORDAMERIKA 2 st vitsvans hjortar har dykt upp.!! De planterades in i finland tidigare och har spridit sig norrut och även in i Sverige. Det är första gången jag hör talas om att vi har vitsvans hjortar här. De håller till i grannby Liikvaara och vi kan se dem när vi rider förbi där.












Här i trakten går även en björn och vandrar omkring just nu. Kan vara samma björn som verkar ha hållit till här i några år. Men vem vet kanske detta är en ny en. Iallfall har jag sluppit se den när jag har ridit omkring i skogen som tur är.



Nu kan man se att björkarna börjar skifta i grönt. Små små musöron syns i träden





Snart ska de flesta hästarna ut på bete och först i tur är killgänget. Det verkar bli tidigt i år om det fortsätter så här och gräset växer så det knakar.




Förresten ni som kör här mellan Gällivare och söderut AKTA ER det är en stor älgko med en fjolårskalv som håller till alldeles mellan Aitikvägskälet och Liikavaaras norra infart. Lätt att man kör på dem de är där varje dag.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja