Skorstenen på Gällivare sjukhus



(Det gamla sjukhuset)

I morse när jag åker iväg med vår pojke Tjalve till hans (inte dagis) men väl 6-årsgrupp på Sjöparkskolan i Gällivare, fick jag en flashback.

När jag själv var ca 6 år gammal så var byggruschen i Gällivare i full gång. Man byggde bla ett alldeles nytt stort fint sjukhus. Det skulle heta Gällivare Lasarett, minsann och bli norrbottens finaste och modernaste anläggning.



Det brydde vi småbarn oss inte det minsta om, men det som intresserade oss väldigt, så till den milda grad att vi gick man ur huse (iallafall alla barn) från Fjällrosvägen och Vallmovägen mellan 4-15 år för att titta på den SPEKTAKULÄRA ENORMA STORA SKORSTEN som rest upp över nejden. Där det förut bara varit träskmark och en liten älv som slingrade fram genom slyn, reste sig nu en enorm skepnad mot himlen. Nästan som om Gud själv hade rest upp detta mästerverk som ett pekande finger i mot skyn.




Jag minns inte vem som hämtade oss men det var med andan i halsen vi samlades där det nu ligger ett område som kallas Silverbrandshöjden. Där stod vi stumma av förundran över hur något hus överhuvudtaget kunde ha en sån ENORM skorsten. Något likande hade vi aldrig skådat i Gällivare iallfall.

Min pojke Tjalve pratade också om den när vi passerade sjön Noulajärvi frågade han mig plötsligt. Men mamma vad är det där för högt torn. Det tog en stund innan jag förstod att det var samma skortsten som hans mamma skådat med stora ögon 40 år tidigare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja