Bifrost Vårjippo

Idag har Bifrost vår islandshästförening haft en klubbtävling. Det var 8 hästar som står här på gården som var och tävlade i olika grenar förutom de övriga ekipagen så var det nog ca 25 startande skulle jag tro.





Här ska jag försöka sammanfatta lite kort hur det gick

Malin Ågre med Ida från SLätterne ställde upp i lätt tölt = T8 och lätt 4-gång =T5
Hon diskades i T5 pga att hästen tänkte dra iväg i korsgalopp och hon stannade upp den på banan och i T8 placerade hon sig som tvåa !

Jessica JOhansson skulle rida med en annan häst, men fick styrka sig med den och lånade i sista stund Náma som hon inte ridit på förrän kvällen innan. I tölten var Náma rätt passaktig och nu minns jag inte riktigt hur hon placerade sig men i T5 fick hon 5,0 för trav,skritt,galopp och 3,0 för tölten. Det räckte för att hon skulle vinna i B-finalen lätt fyrgång. Grattis !

Vera från Vallby reds av Alexandra Persson och Vera var en envis rackare som inte ville in på banan utan stegrade och sprang ut till skogs innan hon kallades in i collectingring. Vera diskades från tölten tror jag det var pga detta men i 4-gången tog hon sig in på banan och red programmet utan andra missöden.

Rjómi från Lindnäs hade Ronja Näckstam i sadeln och de blev tillsamans med Sture och Jessica placerade som tvåa i 4-gången. Hur det gick i tölten för Rjomi minns jag inte just nu. ?? lite mycket med alla hästar och personer

Jessica red både Bending och STure.Sture blev tvåa i fyrgånen tillsammans med Rjomi och Bending vann fyrgången. Sture bråkade och ville inte trava och det tog nästan hela travprogrammet innan han snällt tog trav de sista 20 metrarna. Men sån är Sture. Jessica fick desstuom hoppa upp och rida min häst Snaedis i femgången. Något som inte alls var planerat och hon inte heller tränat på eller ridit tidigare.

Phytur var jätteduktig och jag läste på hans kommentarer han låg i poängskala mellan 4,5 till 6,0 för sina gångarter med Hanna Oscarsson. Tyvärr fick han fel galopp och nollade den därför föruotm att när den var visad det korta ögonblicket var den jättebra. Han är nyligen inriden och det lovar gott för framtiden.

Jag själv gjorde en katastrofridning i T3 där jag fick 3,3 eller 3,2 i slutpoäng. Snaedis var passaktig och bråkade och ville slänga sig framåt i pass. Jag hade svårt att rida också pga av mitt ryggproblem. Det gick ändå någorlunda och jag höll mig på banan På framridningen red jag omkring för att prova på traven men det visade sig att det inte var någon höjdare för ryggen, så därför överlät jag min häst och min tävlingsgren till Jessica, som fick ställa upp och rida istället för mig. Hon placerde sig som 1-a i 5-gången vilket var bra ( fast det var bara en startande och det var hon ;-)


Här kommer lite bilder som är tagna under dagen av Mårten som dök upp på tävlignsplatsen lagom till finalerna.

Håll till godo






















Alla resultat kommer säkerligen inom kort att presenteras på bifrosts hemsida

www.bifrost-norrbotten.se för de som är intresserade av att se allt mer i detalj

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja