Choklad provning



Vi har varit på Muddus hjortrons sista chokladprovning här i Gällivare.

Jag som gillat choklad den billigare sämre modellen typ Marabou och sånt. Men men !
Fy bubblan nu har jag fått prova på olika bönor och olika sätt hur man gör choklad.

1) Choklad ska inte tuggas utan smälta i munnen

2) Bra choklad innehåller inget fett som är tillsatt annat än kakaosmör och inget vanligt raffinerat socker bland annat.

3)Man blir lurad av de där lite dyrare sorterna där är finare förpackningar och står att det är 70% choklad.

4) LÄS PÅ INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN så ser man vad de innehåller

5) Chokladen ska inte kännas som en fet beläggning i gommen när man ätit och den ska inte heller bli liksom smulig eller korning i munnen. Ofta döljer fabrikanterna detta genom att tillsätta tex nötter eller annat som ska göra chokladen crispig.

5) Man får inte finnar av bättre sorters choklad utan det är av fettet som man sätter in i den sämre kvaliteén.

När vi nu först provsmakat bönor från olika länder/växplatser och sorter och hur olika den smakar och sedan provade en vanlig mjölkchoklad av sämre modell så var det en FRUKTANSVÄRD skilland och jag har svårt att tänka mig att äta sån choklad igen.

Fast det är ju bra för min vikt förstås om jag nu kan avstå från min tidigare last

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja