En värld i förändring









I natt hade jag en konstig dröm. Här uppe i Gällivare lever vi som bor här under lite speciella förhållanden. Inte bara klimatmässigt med mycket snö och kalla vintrar utan det jag menar är närheten till alla gruvorna.

Det innebär som i Malmbergets fall, att hus rivs andra flyttas. Gatorna lämnas öde och ett stort staket sätts upp där det förut var vackra hus, bensinstationer, kyrkor, affärer. Ja ett helt samhälle påverkas av allt detta. För att inte tala om alla skakningar och dammproblem som uppstår vid sprängningarna i gruvorna.





När jag växte upp bodde jag i grannsamhället Gällivare och vi påverkades inte alltför mycket men ibland åkte vi iväg till Malmberget för att titta på gropen eller hur många hus som var nerrivna och om staketet hade flyttats. Det kunde ibland gå med rasande takt. Många bekanta och vänner bodde på dessa gator och områden som drabbades. De fick se sina lekparker, barndomshem och forna gator bara försvinna.





Tillbaka till min dröm, jag drömde att några gamla klasskompisars föräldrar ( som är döda sedan ett tag tillbaka) kom till mig och ville visa mig sitt Malmberget. De tog mig med på en odyssé genom ett forna Malmberget.




Jag har ingen aning om dessa skolkompisars föräldrar överhuvudtaget har bott i Malmberget men iallafall i min dröm så hade de växt upp där för att sedan i vuxen ålder flytta till Gällivare grann orten.








Kanske jag drömde om allts förgänglighet bara för att vi själva bor alldeles intill Aitikgruvan. Men här hos oss har det inte hörts ännu något om hus som ska rivas eller flyttas. Tidigare har de hittat en stor malmfyndighet i närheten av väg E10. Men det innebär att om man ska bryta den malmen måste den stora vägen som går in till Gällivare från Leipojärvikorsningen dras om och komma ut någonstans vid korsningen flygplatsvägen och Kiruna vägen. Det skulle nog kosta en hel del och gruvbolagen får nog tänka sig för innan man gör en sådan jättesatsning. Iallfall i dessa tider, Men som sagt var tider och förutsättningar ändras hela tiden

http://www.youtube.com/watch?v=lk4qB7WOHYw

kolla in ovanstående länk. Den är inspelad förra vintern när några hus i Malmberget flyttades. En av Gällivare körerna sjunger och går brevid den jättestora villan som flyttades. Tankarna går till ett kallt kallt Sibirien tycker jag. Enl de som var med och gick så var det väl så där en 25-30 grader kallt när filmen togs.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja