MIDSOMMAR OCH INGET ANNAT !



Det finns vissa ord som retar upp mig, eller rättare sagt uttal. Alla människor har säkert olika saker de retar sig på som tex andra trafikanter som sölar eller kassaköer som är långa. Det känner jag ingen som är stressad av mig. Men nu till orden för ett av dem börjar bli högaktuellt i dessa tider.

Jämt på radio/tv och i sin omgivning hör man ordet MISSSOMMAR snart ska vi fira misssomar osv.
Jag bara undrar är det någon sommar som är missad eller ? det heter ju MIDSOMMAR och inget annat.

Samma sak med ladugård som en del envisas med och säga LLLLLLLLLLAGÅRD.

Det kan säker vara tvärtom också att jag har en massa felaktiga uttal eller det som låter konstigt i andras öron, som tex när vi var nere i Skellefteåtrakten och jag skulle uttala namnet Börön.

Efter ett långt resonemang med artikulerande på ordet BÖRÖN så var jag faktiskt tvungen att skriva ner det på ett papper. Jaha svarade kvinnan du menar BBBÖÖÖRÖN du säger ju BUUUURÖN sa hon åt mig. Jag kan tänka mig att vi lät som om vi hade något talfel om någon utomstående hörde på oss just då.

I morgon börjar vårt ridläger, vi har 8 st barn/ungdomar som kommer att vara med på den här veckans läger.

Tur att det är sommar och varmt ute sista hästen reds vid 23,30 tiden igårkväll. På E10 en bit från ridbanan åkte en massa fina bilar ner mot Gällivare. Där har de i dagarna någonting som heter Midnight sun cruising. Där är det en massa bilar de flesta från det stora landet i väster.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja