Helgkursen är över



Helgkursen för Camilla Hed är över. Det var en pärs, måste jag säga när Bassi blev helt skvatt galen när han kom till ridklubben. Alla vårkänslor kom på en gång. Det märkets att han blev annorlunda i söndags och hade svårt att koncentrera sig. Men nu var han sju resor värre och tänkte dra iväg med Camilla minst 7 ggr på de ca 30 minuterna hon red på honom. Han försökte kasta sig iväg och kändes som om han hade electricitet under huden sa Camilla.

På lördagen togs barnvagnen ut ur ridhuset. Det var första gången den plockades bort för att en häst skulle ridas. Han var fortfrarande väldigt spänd så vi jobbade honom från marken och sedan fick jag rida honom på volt i en lina.

Han kändes som en dynamit hela hästen. På söndagsförmiddagen fortsatte vi som vi gjort på lördagen men den här dagen var han lugnare och på eftermiddagen red jag honom utan lina. Han tog visserligen inte ett enda travsteg tror jag och knappt något töltsteg heller för den delen. Men nu gällde det bara att få honom focuserad och koncenterad istället för olydig och spänd.




Vi får hoppas att detta hingstbeteende går över ganska snart så jag slipper bråka så mycket med honom. Jag ska jobba honom denna vecka med pessoa sele i volten och se till att han får jobba ordentligt.






De här bilderna är inte från helgen utan från förra veckan när allt var som vanligt med Bassi alias Brunte.


Inget föl syns ännu här i hagarna. Vi väntar och väntar... I en grannby är det också en häst som ska föla och de har väntat sedan mitten av april, men det verkar verkligen som om de drar ut på tiden.

I Hagarna om är avstängda börjar man se att det skimmrar lite i grönt. Några dagar till med goväder så går det nog ganska fort. Några av hästarna som gått i hagen nedanför ridbanan har flyttats upp till en nygjord hage på gården.

Gissa om det blev liv i luckan när de fick en ny fin torr hage att kuta runt i. Vilka glädjeskutt och bocksprång vi fick se. Nu den här gången utan förskräckta ryttare på ryggen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja