Konstrunda , aprilväder och dimma

Vi har haft vår och plötsligt snö och lite vinteraktigt igen. Men snödroppar, krokusar och tulpaner är på gång och det finns gröna knoppar i många träd och buskar. Det har varit en ovanligt kall vår säger alla. Det verkar gälla för hela Sverige. Nu har vi hunnit in i april och vädret har varit minst sagt varierande. Nu till helgen sägs det bli 19 grader varmt. Men vi har i veckan haft snö och bara +2 grader på natten.
Vi har sålt iväg Bóthildur & Idunn, till samma köpare som bor i Lövestad ca 25 min från oss. Vi rider och tränar med Edda Gestur Saxen Afangi och Aegir just nu. Men ska i dagarna börja med även Jarnvidja och Sol. Járnvidja är efter Saxen och Áfangi och Sol efter Diva (Terna från kambo) och Bódi från Åleby.
Här är bilder på Sól som är född 2020. Hon är ett tryggt sto som inte bryr sig i att de andra hästarna kan vara 200 meter bort. Hon vandrar och spankulerar ofta för sig själv. Ibland söker hon sig till de andra, men så fort någon människa kommer in i hagen ska hon skynda sig fram och hälsa. Ändå har jag inte bortskämt henne med godis eller annat som ska locka henne. Hon verkar vara en lite udda figur.
Här är också bilder på Gestur som är en riktig gentleman. Han är en rolig och personlig rödblack, med en guldaktig ton i pälsen. Nu är dagarna längre och ljusare och man hinner ta vara på dagarna bättre. I norr fanns det vägbelysning överllt, under den mörka årstiden. Här nere finns det bara gatlampor inne i vissa byar och samhällen. Men här nere är det under den mörkaste tiden ändå ljust mellan ca 8.00 till ca 16.00. Jag har ingen bra belysning på vår provisoriska ridbana. Där finns just nu några solcellsstrålkastare som laddas upp under den ljusa tiden och lyser när någon rör sig. Men är det några minusgrader fungerar de inte så bra. I maj kommer det en större tävling för islandshästar här nere på Margaretehof. Det tar ca 25 till 30 min härifrån till tävlingsplatsen. Jag har inte anmält mig då jag tycker jag ridit och tränat för lite än för den tävlingen. Däremot ska Flóki från Galgbacken vara med och tävla med Sabina Svärd. Det blir kul och spännande att tävlingar och kurser kommit igång igen ordentligt efter coronapandemin. Idag sitter jag inne med förkylning i kroppen och här utanför är det en enorm dimma så jag inte ens ser våra grindstolpar. Under veckan har vi haft konstrundan här på österlen. Konstnärer av olika slag och kunskap har ställt ut i varenda by. Vi blev inbjudna som hedersgäster till norra kollektivets utställning i Gylleboverken. EN PLATS FÖRSVINNANDE heter utställning. Det var en vacker men tragisk utställning om Sakajärvis försvinnande. Det kändes vemodigt men ändå otroligt roligt att någon verkat bry sig och gjort detta för byn som försvann.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja