De här kalla dagarna, när man inte kan aktivera sig så mycket utomhus så går jag här inne och funderar på lite av varje.
Vi har just nu ett stort problem med vatten. Vår vattenpump i brunnen havererade när vi hade strömavbrott. Nu får vi åka in till Gällivare för att fylla dunkar 2 ggr/dag till alla hästarna på gården. Inte nog med det vi kan inte diska, duscha, spola i toaletten osv. Vi får ha några dunkar här inne så vi kan spola, koka kaffe, laga mat mm. Man kan klart säga att vi har BRIST på vatten just nu.
Min syster däremot som bor i Märsta, var på middag och sov borta en lördag för 2 veckor sedan. De är min syste,r hennes sambo och en liten dotter. De bor i ett konstigt hus som är liksom i flera etage. När de for på lördagseftermidagen var allt normalt och när de kommer hem på söndagsförmidagen var allt kaos.
Deras varmvattenberedare hade gått sönder och ut hade tusentals liter vatten strömmat under kanske hela lördagen och hela söndagsnatten. De var som en sjö i hela huset. De kommer att ta minst 6 månder att reparera skadorna. Hela parkettgolvet i deras vardagsrum + del av väggarna, hela köksdelen, hallen, toaletten, gästrummet osv. De enda rum som klarade sig var de som låg 1 trappa upp. Två sovrum och ett badrum. Där kan man säga att de hade ÖVERFLÖD av vatten just då.
En annan bekant till mig fick en idé om att gräva in vatten i alla hästhagar. Tanken var god men det var lättare tänkt än gjort. Vattnet grävdes med grävmaskiner vilket tog ett litet tag förstås. Det skulle ledas till många hagar och ganska långa sträckor. När de grävt och alla trodde allt var klart visade det sig att det läckte vatten någonstans. Det var inte tätt !! Nu var goda råd dyra och man fick gräva upp allt igen och försöka täta det som läckte. Jag har för mig att rörmockarna hade vänt fel på någon del någonstans ???
Marken blev naturligtvis våt och mjuk, lerig. Men till slut fick de iallafall vattnet att fungera som det skulle.
Det kan man säga att de hade OTUR med vattnet just då.
Hela hösten ända från augusti har regnet vräkt ner varje dag fram till november om jag inte minns alldeles fel.
Regnet föll varenda dag till slut blev alla gårdar, hagar, marker helt vattensjuka och leriga. Hästarna fick vada i djup lera och myrarna i skogarna var fulla med vatten. Bäckarna svämmade över och i älvarna såg det ut som om det var vårflod. Det kan man säga att det var STIGANDE med vattnet just då.
För att inte tala om vatten i andra länder. I USA skiter de i toalettstolar som tar enorma mängder vatten. Toastolarna är enorma. Där vattnet samlas är det som 4 dubbla vattenmängen mot våra stolar. Ändå ska man där försöka spara på vattnet och tex inte tvätta bilar så ofta, vattna gräsmattan och annat. Folk där uppmanas spara vatten. Ett enkelt sätt för dem att spara vatten hade nog varit att byta ut alla toalettstolar.
Eller kanske de behöver mer vatten till att spola ner allt de stoppar i sig ???
I Nordafrika och många andra länder runt Medelhavet, Röda havet mfl är det brist på vatten och där får man kan man få betala för sitt dricksvatten. Vi här uppe i Skandinavien tar för vana att bara enkelt sätta på kranen så har vi frisk klart och rent vatten.
VILKEN LYX VI ÄR FÖRUNNADE EGENTLIGEN och det tar vi förgivet. Utan frisk vatten skulle världen inte klara sig länge.
Hej!
SvaraRaderaJag heter Susanne och jobbar på Telias Kundservice.
Det finns olika möjliga anledningar till att du upplever att ditt mobila bredband är långsamt. Det beror dock inte på att du missat betala någon faktura. Om du missar en faktura så stängs bredbandet helt nämligen.
Hastigheten man får med ett mobilt bredband beror bland annat på täckningen, abonnemanget, datorn, modemet samt hur många som nyttjar nätet för tillfället.
Om du har möjlighet att prova flytta modemet till ett annat rum eller närmare ett fönster är det bra att testa.
Du kan också prova att låsa modemet på endast 3G, det gör du i programmet där du kopplar upp dig. Om problemet kvarstår kan du gärna kontakta vår support. Du når oss via telefonnummer 90200, via chatt på www.telia.se/chatt samt via e-post på www.telia.se/kontakt
Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice