Járn tränas nu av Arnor Dan kristiansson

Här är det kallt mellan 25-31 grader pendlar temperaturen, och ändå kommer det fina snöflingar lätt dalande ner från skyn. Inte brukar det ju snöa vid såna här kall grader.

En kall januaridag för några år sedan



Nåja jag har fått jobba på lite här inne idag. Bla har jag uppdaterat vår hemsida www.galgbacken.com.




Nya bilder under fliken hästar och så finns det 4 nya sidor med hästar som vi haft i vår ägo tidigare. Jag hoppas inte jag glömt att sätta in någon. Har försökt gå igenom gamla bilder för att komma ihåg dem alla.





Afangi i januarisken
foto Lena Emmoth
Frey som dog i en hemsk olycka, har jag inga bilder på som 3 åring och inte heller på Ljufa som dog i hög feber orsakad av något virus/bakterie.  Asa-Thor såldes som 1 åring och jag har väldigt få bilder på honom med. Jarnvilja såldes som 1 el 2 åring och jag har också väldigt dåligt med bilder på henne med. Hon hade stora problem med veka kotor och underutvecklad överkäke, så det gjorde att hon hade ett mycket kraftigt underbett. Det pågår just nu en undersökning av hästar som har ett sådant syndrom som Jarnvilja hade. Det bedrivs av SLU har jag för mig och jag har mailat dem de uppgifter jag hade på Jarnvilja till dem.

Varken Asa-Thor, Jarnvila, Ljufa el Frey lever längre och därför hittade jag inga nyare bilder på dem.

Alla hästar har en egen historia,men den blir alldeles för lång för att berätta här och nu. En del har gått ett tragiskt öde till mötes men de allra flesta lever och har det bra i allra högsta grad.

Járn som Jamila haft på träning fortsätter nu sin utbildning hos Arnor Dan Kristiansson. Vi ska utvärdera efter ca 2 månader vad som händer med honom. Hans mamma har extrema rörelser och är en mycket pigg och het dam. Pappan hette Jór fra Kjartanstödum och har gett väldigt fina och trevliga avkommor tidigare. Vi får se..






Kattungarna växer och frodas. När de har ätit så sover de i flera timmar, men annars lever de loppan och hoppar rullar och studsar omkring.


Till  veckan kommer hovslagaren och alla hästar ska skos

Mini-My fick besöka veterinären 3 dagar i följd. Hon hade troligen ätit något konstigt som fastnat i tarmen. Det verkar ha gått över och vi håller tummarna på att hon nu är frisk och det inte återkommer.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja