Fölning med komplikation & tävling i norr

I torsdags förmiddags föddes ett brunt hingstföl efter Hrefna från Kambo som är efter Dökkvi fra Mosfelli och morfar är hingsten som dog i veckan och heter Flipi från Österåker.



Pappan till den lille killen heter Glodafeykir fra Halakoti, han bor i Frankrike men var upplånad till Västeråsens islandshästar förra sommaren och då passade vi på att betäcka Hrefna med honom.

Själva födseln gick som smort, men moderkakan ville inte lossna. Den ska helst lossna rätt fort efter fölning men om det inte hänt något på 3 tim får man börja bli orolig. Vi tillkallade veterinär som kom och gav hormon sprutor och antibiotika. Men den rackarn hängde kvar och dinglade där bakom


Efter flera timmar till fick vi ge mer hormonsprutor men den kom fortfarande inte ut. Nu var goda råd dyra. Vi fick tips om att knyta en blöt handuk eller en 1 liters vattenflaska fast i stumpen som hänger ut. Sagt och gjort, en flaska fylldes med vatten och knöts fast.



Nu gällde det att få den att släppa ! man får INTE dra i den för hästar är så mycket känsligare än tex  kor där man kan hantera det lite mer ovarsamt.  En orolig natt med mycket vaka och koll om febern på Hrefna stigit följde. Men moderkakan släppte inte sitt grepp. Den hängde och slängde där ännu nästa morgon (fredag).


Jag plockade bort Hrefna från fölet igen en liten stund och hon skrek och betedde sig väldigt illa förstås, för att komma tillbaka till ungen. Men si där, när hon kom tillbaka till ungen tog det nog bara 10 min senare så knystades stumpen ut.



När moderkakan hänger kvar mer än 3 tim är det stor risk att mamman får blodförgiftning och förlossningsfång. Veterinär ut igen skölja igenom hela livmodern med ca 3 liter vatten. Vi fick fler sprutar att ge. Hon ska ha 2 olika sprutor under 5 dagar.  Idag måndag är det sista dagen så vi får se om hon får feber när sprutorna är slut. Men både mamma och unge verkar ok.


Mitt i all stress fick vi packa ihop och åka på något roligt. Det var islandshästtävling i Poultsa strax utanför Kiruna.

Vi var 5 hästar från gården som från början var anmälda. Men när det stormat och blåst i veckan har något vasst blåst på Heids ben. Hon fick ett skärsår vid framknäet och är nu halt. Heid och Skrida skulle samåka i samma transport och dragbil, så när inte Heid kunde åka fick Skrida inte heller någon att åka med.

Vi som åkte upp var Ronette som red med Elmer (Bergelmir en jätte i nordisk mytologi) och han blev verkligen en JÄTTE den hästen. Jag själv tog Ragnarök och Áfangi.

Àfangi blev lite het på gröten över alla ston där på gården, tror nog att någon var i brunst. Men det gick bra ändå med honom. I uttagningen vann jag både tölten och 4-gången T3 och V2.

Ragnarök är ju stoet som är precis som sitt namn. Ett flott sto men med mycket egen vilja. Inte alltid  hon vill göra som jag vill. Trots sen galoppfattning, inslag av tölt i traven och lite ojämnt tempo i korta tölten, kom jag till A-final i både V2 och T3 med henne också. Minns inte riktigt nu exakt poäng, Men jag vet att en domare skulle gett mig hela 7,5 för galoppen om hon inte kutat på en hel kortsida i ökad tölt istället. Det blev -2.0 poäng för den missen.
Eftersom man inte kan rida på 2 hästar samtidigt så fick jag välja och valde att rida Afangi i finalerna istället.



Ronette blev i uttagningen T8 3a och delad 1a i 4 gången med Elmer tillsammans med en annan Galgbacken häst. Jessica Johansson red med Jessica Lundbergs häst Odinn.

I Finalen vann jag T3. Det var en rafflande final då jag och Sara Skum hade samma poäng 5,72 men efter röstning av domarna gav de mig första platsen. I V2 finalen red Julia Larsson tävlandes för föreningen Draugur upp sig med sin fina hingst Baldur från Nötbacken. Hon låg på tredje plats efter uttagningen men placerade sig som 1a i finalen. Här fick jag en andra placering och Sara en tredje plats. Sara tävlar för Bifrost vår grannförening.

Så här ser vi ut. Detta är från T3 finalen men samma personer blev placerade 1 2  3 i V2 fast då  med Julia som 1a


lite dålig bildkvalite då det är plockat från filmer 
Ronette med Elmer blev i T8 finalen 4a och i V5 finalen vann hon med 4 hundradelar över Jessica och Odinn. Slutpoäng V5 för Ronette var 5,29  Julias i V2 var 5,97 och min i T3 var 5,72.  Är man intresserad av hur det gick för olika personer och deras poäng finns allting under tävlingsresultat islandshästar på Facebook. Säkert också på Bifrosts fb el instagram  gissar jag.

Fler bilder som är tagna under helgen finns på draugurs instagram och kommer kanske fler på draugurs hemsida draugur.nu beroende på hur vår webmaster hinner lägga upp.


Även Mats Blind-Berg fotade bilder under dagen och Ante Skaulu. Om vi kommer att få dem någonstans får vi fråga fotograferna.

Jag färdas i rasande fart

Julia rider med Baldur, trots problem i höften (Inte på hästen)

Här försöker jag ta rygg på Kerstin Nilsson med Ottar

En rolig och trevlig tävlingshelg är slut. Vi hade tur med vädret, maten, ekipagen, login mm. Ingen blev diskad, ingen skadade sig och alla var glada.

Nu väntar vi med spänning på att Diva ska föla. Det blir nog idag eller inatt om jag inte är helt ute i det blå


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja