Veterinärens Väska funnen

Väskan med de vassa tängerna kom till rätta och vi kunde kastrera de 2 unghingstarna utan större problem.
En gummihanske träs på

Intressant att se hur det tyska sättet att kastrera hästar gjordes.  Med min hanskbeklädda hand fick jag hålla i sädesledarna och trycka (huden uppåt mot magen) och ha ledarna mellan mina fingrar med den andra haden fick jag dra ner pungkulorna, medan veterinären knöt ett hårt hårt snöre runt ledarna och sedan knipsade av dem.


Hästen rakas och får både lugnade och bedövning

 Ute varierade temperaturen mellan -18-22 grader så vi var glada att ha fått upp en någorlunda varm, temperatur i stallet.

Denna gång var det den blåögda Lusifér och Erica Bomans häst Tristan som blev valacker.


Många hästar fick sina tänder kollade. Det stämde nog så bra det kiropraktikern berättade dagen innan att de med låsningar i käkarna ofta hade vassa tänder.







Med sprit rengörs det runt om delen som ska bort




Här ligger kulorna efteråt. Inget att hänga i granen precis

Blodigt är det men mindre blodigt när man använder
tråd på tyska sättet än med det svenska sättet


I morgon onsdag ska friskolan återigen ha elevens val här. Men vi får se hur kallt det är just nu är det -25 grader kallt. Inte speciellt roligt att färdas omkring på hästryggen när det är så kallt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja