Beteshästarna kommer hem eftersom

Nu kommer vi att börja hämta hem hästarna som är på bete här runt omkring. En del får vara kvar lite längre men de flesta kommer att finnas här på gården till nästa vecka.

Att ha hästarna på bete innebär för oss mindre jobb och för hästarna lite omväxling och frihet. Vi rider alltid hästarna fast de är på bete och sommar. Bästa tiden enligt mig att ha häst är på sommaren.




Det finns förstås nackdelar också att ha hästarna borta från gården. Man har inte lika bra koll på dem hela tiden och så är det ju de här, med människor som vill vara snälla och i sin okunskap ska komma och mata hästarna i hagen.

De kommer med bröd, morötter och annat smått och gott och ger till hästarna. Jag vågar nog påstå att 90% av alla hästägare inte tycker om folk som kommer och matar hästarna i hagen.
Personen på bilden har inget med texten i innehållet att göra




Det finns flera orsaker till att jag inte gillar detta ofog.

1) Hästarna kommer och trängs vid staketet och sparkskador på varandra kan lätt uppstå

2) Av vilken anledning ska man hålla på att mata hästar med socker, bröd och annat trams? De betar hela dagarna och får säkert nog av sin ägare om hästägaren tycker att de ska ha annat också

3) Det kan vara många hästar som har olika sjukdomsbilder, där de rent av kan vara livsfarligt för hästen att ex få socker, morötter mm. De kan bli så sjuka att de dör.

4) Hästarna blir fräcka och börjar tigga och bete sig för att de är vana med att få godsaker.





Jag skulle aldrig drömma om att mata någon annans hund när man ser dem ute i någon hundgård. Varför gör folk så med hästar ? jag bara undrar.








Tänk på detta folk därute i världen. Man kan fråga hästägaren om det är ok att ge dem något. Då får man ett svar, men absolut inte ta för givet att ge dem bröd,  socker morötter mm där de går i sina hagar.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja