Opererad

Här hemma är jag nyopererad och får inte rida på bra länge. Det innebär att jag inte kunnat rida ordentligt sedan i mars/april först högerhandens finger skadades vid hantering med unghingst, sen när den någorlunda läkt ihop så skadade jag vänsterhandens fingrar i vår vedklyv.

När de äntligen fått någon slags känsel tillbaka och styrsel på fingrarna så var det dags för att läggas in och opereras och det mitt i att vi håller på med inridning av hästar. Nu har vi nästan Mestur klar så under julllovet får Ronette rida med Mestur under uppsikt av mig så har vi han helt färdig hoppas jag efter jul.






3 dagar kvar på anmälan till vår tävling. Sista anmälningsdagen är 20 december.  På facebook och om man bläddrar ner här i bloggen hittar man info om tävlingen för er som är intresserade anmälan via mail galgbacken@gmail.com.


Efter rekommendationer av veterinär har vi kört i en dunderavmasking i samtliga hästar på hela gården, för att eliminera risken för bandmask. Han ansåg också att när man tar träckprover ska man ta provet under flera dagar. Alltså ta en blupp, frysa ner ta en ny blupp nästa dag frysa ner osv och när man har en samling från ca 5-7 dagar skicka in. Det blir tydligen missvisande att bara ta träckprov från en enda hög under en dag.

Maskar och mask ägg släpps inte alltid ut i varenda bajshög. Det kan variera kraftigt och då får man inte en rättvis kontroll av en enda hög som kanske råkar visa 0 pga detta.



Året närmar sig sitt slut och tack och lov för det man kan säga att 2016 har varit ett minst sagt omtumlande  med massor av tråkiga händelser. Vi får hoppas att de här sista veckorna på året ger oss lugn och ro och att 2017 blir ett år av ro och frid.












Idag lördag har vi glöggritt. Några gäster ger sig iväg på tur och när sällskapet kommer tillbaka från den snötäckta skogen väntar varm glögg och pepparkakor.














Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja