selfies selfies

Jag träffar mycket folk hela dagarna. Både äldre och barn/ungdomar. Ibland kommer diskussionerna in på bilder som folk lägger ut på nätet både äldre och unga.

Ett fenomen som pågått under längre tid är att lägga in selfies på sig själv. Det gör både vuxna och ungdomar och barn (kanske inte så mycket barnen men  i allafall.)

Ibland kommer någon och visar bilder på nån person som lagt ut något. Det kan vara en i princip vad som helst  ex näst intill nakenbild, eller en som opererat om sig, eller nån som gör grimaser, tom sitter och skiter eller redigerar om sig. Alla bilder väcker olika reaktioner hos folk






Jag lade ut under min facebook uppdatering följande text efter en diskussion vi haft samma morgon.

Våga se verkligheten! Kolla i spegeln. Varför göra selfier där man har retuscherat sig till okännlighet? Dagens skratt brukar vi ha här.

Det blev nästan lynchstäming där jag påstods hänga ut personer och såra människor med att jag skrattar åt bilder. Ingen person var nämnd märk väl. En person kände sig sårad för att hon nyligen redigerat om sin bild och frågade mig både via arga sms och på fb. Hon fick till svar att jag hellre skulle se en bild på henne själv. (Det är mitt svar till just hennes bild vilket inte var den som det gällde denna gång). 





Under det senaste halvåret vill jag påstå att det ökat med bilder där man redigerar om sig. Visst förstår jag att alla vill vara fina på sina bilder men den diskussionen jag ville ha igång är att man faktiskt reflekterar till varför man ideligen måste ändra sitt utseende till att inte ens de som känner personen i fråga känner igen dem. 

Och ja ibland har tar det komiska vändningar i sitt försök att se (fin;mystisk, vacker ut) och ibland blirdet det bara tragiskt

Visst får man räkna med att få olika reaktioner både på inlägg och på bilder man lägger ut. Alla uppskattar kanske inte det man skriver men alla åsikter måste få komma fram.

Det kan tyckas trist att folk tycker ens bilder är komiska/fula eller rent av urkass men sånt är livet. Det handlar inte om personangrepp utan en företeelse som pågår runt om kring oss och handlar om tycke och smak.

Jag tycker fortfarande att man ska ha eftertanke på vad man lägger ut och fråga sig varför och för vem ? JAG VILL ATT FOLK VUXNA SOM BARN SKA TYCKA ATT DE DUGER SOM DE ÄR !! inte behöva förändra sig till oigenkännlighet gång på gång.




När räknas man som vuxen ? är det när man fyllt 18 år ? Den här företeelsen förekommer i alla ålder men är överrepresenterad bland de som är 15-30 år. 

Vissa människor är förebilder av olika anledningar till yngre människor. Jag tror speciellt att det därför är viktigt att fundera över vad man skriver och vad man lägger ut.  




(ja visst jag skrev att vi skrattade åt bilder som folk redigerat) men det tror jag faktiskt alla gör mer eller mindre. Det har INTE som jag skrev med någon speciell person att göra)

Den som påstår att hon el han inte bläddrat bland bilder på olika sidor och förundras över hur bilden ser ut eller är tagen ljuger.

Att folk blir kränkta av att andra skrattar, förundras åt bilder som läggs ut om de är komiska eller på något sätt löjje  väckande får man räkna med så länge vi lägger ut bilder så andra kan se. Det är ju just detta med internet och att de för alltid finns kvar där ute i cyberrymden någonstans.  




Man måste få ha sina åsikter och kunna diskutera på ett NYKTERT sätt. Utan att man ska bli anklagad för att trycka ner barn och ungdomar eller bli anklagad för mobbing som jag faktiskt blev i inlägget. Det är däremot kränkande och förtal.


Skillnaden mot att mobbas då man skriver uttryckligen på en person sida eller skickar meddelanden till någon specifik person och uttrycker sig negativ det är något annat.

Någon sa att det är personer med dåligt självförtroende som lägger ut bilder och tar illa vid sig vad jag skrev. Men om man har dåligt självförtroende blir nog självförtroendet  inte bättre för att man lägger ut redigerade bilder på sig själv. (Det blir inte bättre heller för att någon skrattar åt dem förstås).

Man kanske ska söka vart problemet är varför man ändrar sig till oigenkännlighet ? och för vem ?


Man kan vända på steken och säga att bilder kan lika väl som text kan såra föräldrar morföräldrar och syskon. 

Jag kanske har ett åldersproblem som retar mig på allt detta som kanske är en bagatell i det stora hela. Jag kanske inte förstår att en del människor måste få redigera och lägga ut sina bilder. Visst kan det vara så. Jag kanske rentav är en elak nedtryckande person som trycker ner barn och ungdomar som någon också skrev.


Det finns de som nu under dessa dagar har skickat sms/ringt/messenger till olika   folk runt om  och hausat upp detta inlägg. Jag har fått många reaktioner från folk jag träffat under de här dagarna både via fb och människor som jag träffat. 


Det är bra att sånt här kommer  upp till diskussion om man kan hålla det på ett opersonligt plan och prata om det som en företeelse inte tro en massa saker och påstå saker utan att ha belägg för detta.

Jag vet att många håller med mig och tycker som jag och jag vet nu att många inte heller gör det och tycker det är okey att redigera om sig. Det är ju faktiskt  upp till var och en.  

Men kom ihåg att så fort som man sticker ut hakan får man räkna med att kritik el ros.

Mitt inlägg handlar främst om varför man inte duger som man är, och vissa hakade upp sig på dagens skratt. 

Men vem ska kasta första stenen undrar jag ?

OBS BILDERNA ÄR TAGNA UR SITT SAMMANHANG PÅ NÄTET...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja