I mitten av maj

En hektisk fredag med föl födsel och veterinär besök på morgonkvisten då stoet inte släppt efterbörden. Den ska trilla ner inom 2 timmar helst. Men det gick 4 timmar och inget hände trots att vi longerade hästen och tog bort fölet från mamman.

Veterinär fick komma ut och fixa det hela. Hästen Hrefna skulle få sprutor i 3 dagar men nu är det över.

Vi har haft besök av Carro som tittat på och hjälpt oss med lite hästar.

Hon provred bla på Elmer som hon säger kommer att kunna tölta i form om en liten kort stund. Han är gigantisk och vi har nu i helgen påbörjat töltarbetet.



Fölen ska få heta Nátt & Dag efter några figurer i den nordiska mytologin igen.

Här har nästan all snö försvunnit och det börjar gå att sig fram överallt igen.

Jag själv har något fel i mina tarmar/eller någonstans där inne. Under några veckor har i april har man upptäckt att något inte stämmer och att jag har extremt lite järn i mitt blod. En massa prover är tagna  och de är skickade iväg på någon analys någonstans i Sverige.



Vi får se men jag har varit extremt trött, andfådd och orkeslös under hela vintern. Jag trodde jag fått något fel på mitt hjärta och bad dem kolla upp mig och det var då som det här med extrema järnbristen upptäcktes.

Under söndagkvällen har vi också hunnit med att ha ett möte om MIDNATTSOL STÖLTEN som sker midsommarhelgen uppe  i Puoltsa utanför KIRUNA . Finalerna kommer att ridas midnattsol


Det behövs funktionärer till olika platser som mer domarsekreteare, datormänniskor, speaker mm mm
hör av dig om du kan hjälpa till


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja