Tyr från Galgbacken









Dags för nästa uppfödda Galgbacken häst. Týr föddes en solig majdag 2005. Mitt på förmiddagen höll jag på att måla en hundkoja och ser helt plötsligt att Náma håller på att föla.

Mamman heter Náma fra Rödli och hade aldrig fått föl tidigare så hon låg där på backen och såg förvånad ut och tittade dit bak. Ut kom en fin fin stor skäck som fick heta Týr.  Precis samma dag dog en känd hingst som hette Týr från Rappenhof och då passade det utmärkt att döpa fölet till just Týr.

Dessutom har vi flera av Asagudarnas namn på de flesta av våra uppfödningar. Týrs pappa heter Kolgrimur från Slätterne och bor numera i Norge. Han har tävlats flitigt och varit med på VM flera gånger med sina ägare. Om jag inte minns alldeles fel har  han fått guldmedalj i grenen T2 på VM blandannat.

Men tillbaka till den dagen han föddes. Där låg nu Náma och fölade och fattade noll. Men det gjorde vår gamla märr Skjóna som mest av allt ville vara mamma. Hon kidnappade Týr och helt enkelt tog honom från mamman. Tur att jag var där och kunde avstyra kidnappningsdramat. Jag fick föra in Skjona i stallet, då hon var alldeles tokig och föra fölet som gick med ostadiga ben tillbaka till sin rätta mamma.

Týr ägs av Kristin Widmark Engebro och de bor i Skaulo/Puoltikasvaara.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja