Spökhästen

Det händer många gånger konstiga händelser här på Galgbacken. Saker försvinner och dyker upp på helt andra ställen  och ibland flera veckor senare. Steg, röster och dofter känns och hörs, fast man inte kan se någon eller något.

I natt började helt plötsligt en av våra datorer att låta och det blev en faslig rundgång. Alla sov som stockar men jag vaknade först och låg och irriterade mig på att inte Tjalve som var närmast datorn inte stängde av den. Mårten vaknade också och surade för att Tjalve inte stängde datorn.  Det blev som vanligt jag som fick stiga upp och försöka få tyst på oljudet.



Genom fönstret ser jag i den vackra soluppgången att en häst är lös på gården och står där och betar i godan ro. Hjälp säger jag till Mårten det är hästar lösa på gården ! du får komma och hjälpa mig att ta fast dem och sätta in dem i hagen igen.

På med morgonrocken och ut på gården snabbt som attan. Men redan på vår farstukvist ser jag att vår bruna hingst ligger lugnt ner och sover i sin hage. Även borta i stonas hage verkar de sova och allt ser lugnt och stilla ut. Jag tittar neråt där vi har några svarta hästar i hagarna men grindarna ser hela ut och alla verkar beta eller ligga ner och sova.

Oj oj tänker jag det måste vara någon grannes häst som tagit sig hit. Men vad konstigt att inte vår hingst skriker och bråkar där i sin hage då ??.

Med morgonrocken hårt knyten runt min midja började jag min vandring runt containern och bussen för att söka reda på den svarta hästen som stått och betat på gården.

Men hästen var som bortblåst. Det fanns inte en enda lös häst på gården och som jag sett när jag kom ut var allt lika lugnt i alla hagar. Inte ett ljud hördes (förutom lite bakgrundsbrus från Aitikgruvan förstås)

Vad kan det ha varit för spökhäst ? eller kan jag ha drömt fast jag tyckte att jag var vaken och irriterad över datorns skrikande så länge.

Konstigt var det iallafall och vad det egentligen var får vi nog aldrig veta. Kanske ett förebud på att något ska hända eller var det vår svarta häst Terna som dog precis där den här svarta hästen stod och betade. Terna en svart häst som vi hade dog av tarmvred för 4 år sedan.

Annars flyter livet på som vanligt här på Galgbacken. Vi har mycket att göra, hämta hö, fylla vatten, flytta hagar mm mm. Dagarna är fulla med olika jobb.

Vädret har varit varmt i flera dagar och på kvällarna är det nästan som förra året en tropisk värme. Nu idag den 20 augusti var några härifrån gården och badade med hästarna i vår bys sjö Sakajärvi.

Jag passade på att filma de som badade med hästarna. Själv vadade jag ut ganska långt och upptäckte att vattnet var varmt. !

Nu har alla föl fått sina namn och det sista fuxfölet efter Àfangi & Ragnarök ska hete AEGIR uttalas ajir. Det är en av asarnas gudar som härskade över vattnet. Han bodde där nere i havet med sin fru Rán och sina 7 vågdöttrar. Vi har döpt de flesta av våra uppfödningar efter figurer från den gamla nordiska mytologin. Det är ofta samma gudar som de haft i grekland och Italien fast med andra namn. Eller någotsånär likadana så Ägir (Aegir) är samma gud som Poseidon.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja