Skolavslutning i kyla

Idag har vi skolavslutning här i Gällivare. Inatt var det bara 1grad varmt och jag går omkring i dunjacka fortfarande på dagarna. Mitt rygg onda kommer tillbaka som ett brev på posten och de här sista veckorna har jag inte varit ok i min ländrygg så det är bara att ha på varma kläder och hoppas på varmare tider.

I byarna  här Liikavaara, Sakajärvi har vi ett par ovanliga rovfåglar som häckar. Det är bruna glador. Stora majestätiska flyger de över gårdar och ängar. Enligt info finns det 2 häckande par i Västerbotten och 8 st i Norrbotten.

De har varit nästan utrotningshotade men verkar vara på väg tillbaka.



Vi har alltid ett rikt fågelliv här med alla möjliga olika fåglar. En sommar hade tom svarta svanar här i sjön. De måste ha rymt från nån park någonstans men ingen visste något och till slut kom kommunen och fångade en av dem så den hamnade i nån av svanparkerna inne i Gällivare/Malmberget.

På Facebook florerar det bilder på några unga killar som sitter på en häst i en hage. Jag försvarar inte  på något sätt att man går och sätter sig på andras hästar i hagen inte alls.


Men kom igen för guds skull ! Det händer ju jämt. Förra året var det 2 flickor som jag inte nämner vid namn som red omkring på våra hästar i Liikavaara. Tänk om jag lagt ut det och hetsat på om detta på sociala medier. Det är inte rätt att göra så naturligtvis inte, men att göra en höna av en fjäder är absolut inte ok heller.

Vem är ansvarig om dessa killar råkar ut för värre grejjer ? bara för att de tjuvsuttit på en häst och tagit en bild ? och vem tog bilden på killarna. Hade inte den personen råge nog att fråga vad de sysslade Och nu skickar folk  runt den på nätet.

Vad jag kan förstå har de inte skadat hästen på något sätt el tagit ut den från hagen och stuckit iväg med den som också har hänt tidigare.

Men visst det är inte roligt när andra tar sig rättigheter och sätter sig på hästar i hagar. Men som sagt det händer jämt och garanterat varje sommar när folk har hästarna på bete i olika hagar. Det har hänt i alla tider och kommer att hända i framtiden också.

Men vi som ser saker hända måste väl ändå  ha så pass civilkurage att man kan fråga vad folk håller på med och om de har tillstånd att vistas i hagarna hos djuren.

Det finns så mycket värre saker att hetsa upp sig för, folk försvinner spårlöst, människor misshandlas, djur misshandlas och skadas, kärnkraftverk ska byggas i vår närhet. Agera på sånt istället och sätt energi på sånt som ni kan förbättra istället.

Nu kan det ju förstås hända att jag inte har all info om ovanstående händelse. Kanske det finns mer som inte jag känner till. Kanske de red omkring som galningar med hästen, hoppade hinder, skar i den eller slog den blodig eller nått annat hemskt ?

Kommentarer

  1. Hästen de satt på var skadad & skulle inte bära vikt alls på sig, vare sig det var för fotografering eller ej. Det var en ung flicka som tagit bilden, helt rätt av henne att inte ensam konfrontera dessa. Tydligen har bildens spridning dessutom fått andra att upptäcka saker de gjort, två kvinnor kände igen killarna på bilden & såg dem misshandla en hund på stan i fredags, de hade sagt åt dem men då hade de två killarna blivit hotfulla. Tack vare bilden på Facebook är dessa identifierade och även en polisanmälan är gjord. Jag tycker det är helt rätt att lägga ut bilden med tanke på att folk inte kan skilja på mitt & ditt & att det skadas djur lite här & var...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja