Spatt röntgen & Veterinärbesiktningar

Efter flera dagars feber med magsjuka börjar jag äntligen bli lite bättre. Fortfarande svag och yr är jag men livet börjar sakta återvända.

Igår gjorde vi en veterinärbesiktning samt spattröntgen på Kolskeggur från Kambo, på Evidensia kliniken i Boden. Det måste göras om man ska använda hingstarna i aveln. Plåtarna ska skickas till Island där någon expert bedömer dem.




Jag fick dem på en CD skiva och mening är att man ska ladda upp dem och skicka iväg allt till SIFs avelskansli för att de sedan skickar vidare. Men när jag kommer hem upptäcker jag att min dator inte har något fack för CD.?? hmm

Det var bara att söka fram den gamla datorn och försöka maila över bilderna till mig själv. Då kom nästa problem. Det fanns massor av filer på CD och helt omöjligt att hitta några som helst bilder på CD skivan.

Jag har mailat till Evidensia och till SIFs avel får vi se hur jag ska göra. Evidiensia i Boden kanske kan maila bilderna till mig det vore det enklaste. Tyvärr kan de inte maila direkt till SIFs avelskansli för det är något slags program man ska vara inloggad i. (Moderna tider !? ) inte alltid så lätt.






Snön smälter i rasande fart och vatten strömmar in från alla håll och kanter in i alla diken som är grävda. Vissa av våra diken måste gräva om i sommar och vi ska lägga ner nya broar och på vissa ställlen enorma rör så man kan köra över med traktorn till fler ställen i hagarna.

Nu har en besvärlig period börjat. I vissa hagar är det blött och lerigt. De är något bättre i alla fall än vissa år då vi fyllt ut på vissa ställen. När nätterna ännu är rätt så kalla så hinner det rinna undan en hel del trots allt. Det är många som under årens lopp har plurrat i något av våra diken vid hästhagarna.


Allt plast och skrot tinar fram och vi försöker fylla hästtransporten så mycket det bara går för att få undan allt skräp som samlats under vintern.

Det blir en hel del vill jag lova.

Vinters skräp

På torsdag ska vi återigen ha veterinärbesökt hit till Galgbacken. Andra hästar och andra grejjer

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja