Solförmörkelse

Det har väl knappast undgått någon att det varit solförmörkelse idag.

Vi här på Galgbacken försökte med alla olika medel kameror och filmkameror att fånga fenomenet.

Men vi lyckades tyvärr inte så bra. Solen var så stark och sken med sina strålar som vanligt när man tittar på filmen och de bilder vi tog. När vi däremot tittade mot solen med solglasögon så såg man att den blev täckt. Den såg mer och mer ut som en halvmåne till att slutligen se ut som en glad mun.


Jag var med om en solförmörkelse för ca 20-25 år sedan och då har jag för mig att alla fåglar blev tysta och att det blev riktigt grått och konstigt ute under några sekunder.

Den här gången blev det också ett konstigt sken, det var liksom en dimma över hela nejden. Jag har filmat detta sken, men på filmen framkommer det inte riktigt hur det var i verkligheten.

Jag är inte så säker på att fåglarna tystnade denna gång. Innan solförmörkelsen och medan solen blev mindre och mindre vet jag med säkerhet att jag hörde fåglarna kvittra denna gång. Men om de tystnade när det var som allra mörkast vet jag inte riktigt.

Viktoria Larsson fotade flera bilder här är en av dem. man ser kanske inte att solen är halv men bilden är häftig ändå.
Det är hunden Isa i förgrunden och uppe på backen står Kristina Påve och Erica Boman och viftar till Kolskeggur.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja