Vissa hästar passar bäst på mackan

Det finns en filmsnutt som figurerar på Facebook, där man ser en flicka kanske 8 år gammal stå vid en stor häst av något slag. Flickan slår med sin lilla hand på  hästens bog och hästen reagerar inte, sedan går hon tillbaka och stöter till hästen i bringan igen, varvid hästen lyfter henne i ? nacken eller i kläderna och slänger iväg henne som en liten vante.

Det kan man se på filmen och denna film har väckt ramaskri hos många som sett den.




Enligt många åsikter är det rätt åt fickan som slår hästen. Någon tyckte dessutom att hästen har säkerligen blivit slagen förut och försvarar sig.

Jag måste säga att de är av de dummaste kommentarerna som jag hört. Enligt mig är hästen livsfarlig som gör så. Den har noll respekt för människan (om än en liten en). Flickan som inte är gammal kan knappt skada hästen med sin lilla hand. Se själva hur de tuktar och uppfostrar varandra i hagarna hästar. De sparkas och bits med hårda nypor, så det den här lilla flickan gör är INGENTING i mina ögon försöker hon flytta på hästen och den står kvar som en stenstod.

Nej detta verkar vara en ouppfostrad och farlig häst, där barn inte har något att göra inne i hagen och hästen borde hamna hos FINDUS enligt mig.

Hade det varit en stor hund som gjort samma sak accepterar man inte sådant.  Det står stora svarta tidningsrubriker när hundar biter  människor och där är det liksom helt lättare bland allmänheten att acceptera att en sådan hund som bits, ska man inte ha. Den bör avlivas

Hästar väger flera hundra kilo, men där ska man acceptera farliga och dåliga beteenden. Nej tänk om folk det finns massor med andra hästar som man kan ägna sin tid åt.

Hästar ska flyttas sig för människor både stora och små. De ska gå att leda, de ska gå att borsta. De ska inte hugga, sparka eller bita folk. De ska helst naturligtvis alltid lyda , men de är ju djur så man vet ju aldrig riktigt, riktigt säkert på vad som kan hända förstås.

Det får man givetvis ha med i beräkningen. Något kan komma och skrämma hästen osv. Men i filmen ovan ser jag inga såna omständigheter. Jag ser en liten flicka som puffar/knuffar på hästen och jag ser hur den svarar

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja