Klotning och ridtur i rasande galopp





Igår var det varmt termometern visade på 16 grader på morgonen och under eftermiddagen var det 35 grader varmt visserligen på solsidan och på eftermiddagen men ändå............

I Aitik sköt man skut eller tjäle vilket resulterade i dagens klotning för mig. Jessica och jag kom ridande efter Sakajokivägen. Jag hade en av våra unghästar och red i en trivsam trav. Jaha tänkte jag nu ska jag ta en liten galopp och precis i samma ögonblick hände tre saker.

1) Jag greppade tag i mannen och lutar mig i 2-punktsits

2) En farlig otäck vattenpöl dök upp framför hästens hovar

3) En j---vla stor smäll skedde i Aitikgruvan



Det resulterade i att hästen tvärstannade och kastade sig och sidan och där låg jag på marken och sprattlade.
Jag klotade rejält som vi brukar säga här.





Nåja det var ingen större skada skedd. Vi fortsatte vår färd efter vägen och så hände nästa grej. Här var också tre saker inblandade. Vi galopperade på efter vägen då detta händer allt i samma veva

1) Min jacka fladdrade till

2) Vår hund Isa sprang ut från skogen alldeles vid hästarna

3) Det körde ut en 4-hjuling bakom ändorna på hästarna.




Då spratt min häst till drog in arslet under sig och satte av i rasande fart. Men efter en så där 300 meter stannade han snällt och lydigt när han lugnat ner sig.

Det är svårt att veta vad som utlöser såna här reaktioner hos de unga hästarna. Det kan vara en enda grej men också att det hände flera saker samtidigt. Hemfärden gick utan problem.


En ny film på Kátur hann vi med också, och under nästa vecka ska vi göra fler filmer igen.

Alla bilder förutom den på Isa är tagna från nätet.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja