Helgkurs



Temperaturen ute varierar kraftigt. Igår hade vi -23 grader som kallast och nu på morgonen bara -9. Det är lagom vintertemperatur tycker jag.

Helgens ridkurs startar kl 10 och vi håller på bägge dagarna fram till ca kl 13.








Bergelmer har en infektion efter kastreringen och ska äta pencillin och metacam i några dagar. Han är en jätte jätte stor 2 åring. Han är den största hästen här på gården tror jag. Oskodd och obroddad är han ca 145 cm i manken !! han gör själ för sitt namn (Bergelmer är en jätte)




De andra 2 åringarna som vi har är kanske runt  137-140 och våra 1-åringar är allt från 128-133 men allt är genetiskt och vissa hingstar ger små föl medan andra ger stora. Det är bra att kolla hurdana föl som hingsten ger om man ska köpa sig en unghäst eller ett föl. Det är klart att undantag finns ju givetvis. Jag hörde bla att en hingst ger små föl, men vi har en avkomma efter denna hingst som dessutom är ett sto, och hon är över 140. Sedan får man ju givetvis inte glömma bort stoets gener heller. En del ston ger ju stora föl, fast hingstämnet man valt brukar ge små föl.




Men visst man kan aldrig veta riktigt säkert det här med avel är som ett lotteri... Vi har en liten liten häst som heter Odda. Det är den som jag väljer att rida på helst av alla. Hon är någonstans mellan 125-130 men pigg framåt och rolig som tusan att rida, så allt sitter inte i storleken.  Hellre en mindre och rapp häst än en stor, trög och framtung häst förstås.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja