Gällivareborna rider för seger

Annika Forsmo med sin häst Lýsingur och jag som valde Odda åkte ner för att tävla i Umeå på Vallholts Gaedingakeppni. Efter7 timmar i bil var vi framme mitt i natten och hästarna fick vatten och mat.

Ronette och Mårten är också med på vår resa och vi har bokat in oss på ett hotell här i Umeå. När vi kom till tävlingsplatsen som är ute på Umåker (Umeås travbana) upptäcker vi att hästarna inte har ätit upp sin mat eller druckit upp sitt vatten.

Men vad skulle vi göra, vi var ju tvungen rida och tävla i allafall. Annika började mitt på dagen och trots att hon hade viss problem med sin trav så KVALADE hon till Gaedinga SM med poängen  7,953. Hon vann även sin klass. Hon red något som kallas B-flokk för ungdomar GDY 18-21 år.

Jag red på eftermiddagen med Odda och red i A-flokk. Jag lyckades inte få någon pass i uttagningen så det gick inte så bra där för mig.

I finalen red jag upp mig och lyckades få pass ! Det gav mig en seger i A-flokk.  Annika vann sin final också.

Speakern tyckte att vi tog storslam till Gällivare.

Vi har lärt oss att man ska åka tidigare med hästarna som kändes lite konstiga och ej som de brukar. Säkerligen för att de var trötta och inte kunnat/velat äta och dricka som de borde. De bör få chansen att vila upp sig 1 dag innan tävling.

För att få hästarna att dricka när man åker bort ska man några dagar innan avfärd ge dem lite äppelcidervinäger i vattnet och fortsätta med det under de dagar man är borta. Då känner de inte att vattnet smakar annorlunda.

Vi glömde ju givetvis att göra det och i skrivandets stund har de inte heller druckit något mer på hela dagen och just inte ätit heller. Vi får se hur de mår i morgon

Här kommer några bilder från dagen.
A-K tittar på Annikas final


Annika är klar för dagen

Lysingur fra Seljabrekku

Här travar Lysingur men inte så lätt som han brukar

Odda fräser på i Galopp



Odda fick pass till slut men inte sådan som hon brukar
 Vädrets makter var på vår sida inget regn eller snö kom från ovan under hela dagen. Lite kall blåst var väl det enda man kan klaga på.

Tävlingen var bra arrangerad och allt flöt på utan större missöden. Några diskvalificerades under dagen. Det var en häst som stack i väg i pass och inte gick att stoppa i tid och en ryttare som hästen drog på en tvärnit så ryttaren föll av.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja