Marknadshelg i Gällivare

Under helgen har vi Gällivare Marknad här i stan. Den har återkommit i ca 230 år har jag för mig. Marknadsknallarna håller till på storgatan som stängs av och där finns en hel del marknadsstånd. Man kan köpa allt från karameller till skinnkläder.

bilden är från tidningen NSD
Förut var den större marknaden och det fanns mer kvaliteétsvaror vill jag minnas. Mer äkta hantverk och skinnsaker. Nu är det mycket skräp el det har alltid så länge jag minns funnits skräp också förstås att köpa för vem har inte köpt en lyckopåse, ballonger och vindsnurror som barn.





Jobbet med de yngre hästarna fortsätter på gården. Här är svartskägg = Kolskeggur som får agera modell. Vi ska försöka jobba på med de som är 3-4 år nu under våren.  Admirall och Hel som bägge är 3 år tar vi och börjar med efter sommaren. Det blir lite mycket annars känns det som.

Diva från Kambo som är efter Divar från Lindnäs och
Byssa fra Kirkjubae är färdig nu för att ridas ut med.
Nu är det kondis och styrka som ska byggas upp

Arngrim Bärsärk = Arne ska tränas några gånger till på bana och
inom kort ska även han ridas ut med.

Svartskägg ska under veckan ha ryttare på ryggen
för första gången.Spännande !




Ragnarök har fått stå lite tillbaka pga tidsbrist och när jag varit sjuk och detsamma gäller för Odda och Skrida.

Pernilla/Galsi och Jessica/Prins rider kurs för Syliva Huuva från Luleå här på Galgbacken idag söndag.

Det är några + grader ute men blåser kallt. Det känns grinigt ute så man får klä på sig i massor för att kunna vara ute.

Jora från Råken är ett trevlig sto som är till salu här på
gården. Säljes för kund räkning och är momsad !

Kolga är också till salu och står på Island. Ett vackert svart
sto med bra tölt. Finns mer info på Sandra Marins hemsida
hestanet.net för den som är intresserad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja