Longering

Vad vill jag göra med hästen ?

Varför vill jag longera min häst ?

Vad är vill jag uppnå ?

Vilken belastning utsätter jag hästen på i böjt spår ?

pessoasele


Här är några tankar på vad man bör tänka på innan man ger sig in på att longera sin häst. Vilket kan tyckas vara ett simpelt och enkelt jobb.

Men det finns många risker och faror med att longera hästen felaktigt.

1) Försök att alltid ha en rundvolt så du har hjälp med ytterkanterna.

2) Stå själv STILLA i centrumpunkten. Blir inte rätt om man vandrar omkring.

3) Ha alltid hästen inspännd och använd 2 linor. varav du kan använda den ena som ett pessoasele där linan går ner bakom hästens bakben.

4) Du kan ha dina linor i kors för att få bättre effekt av att ha hästen ställd/böjd innåt och att den bakre linan tar i bakbenen.

5) Akta dig för att ha linor som hänger och släpar, lätt att man fastnar i dem.



Tänk på att det kan vara mycket farligt om hästen är rädd för linor eller blir rädd för något annat mitt under longeringen. Du kan själv fastna i linorna och släpas med om det vill sig illa.

Longering kan skada hästen om det görs felaktigt. Det sliter oerhört på ben/senor/ligament om man longerar utan att veta vad man pysslar med.

Har man inte hästen inspännd kan man lika gärna låta den springa lös i hagen. Det är bättre det för då springer den på rakt spår och sliter inte på sin kropp.

Här hittade jag en bra bild på hur man kan späna linorna. Håller man
den blåa i kors med den röda blir det extra bra effekt.




Longering bör aldrig ske för länge. Det räcker med ca 10-20 minuter. Longering ska inte heller ske varje dag men visst kan man longera om man gör det någon gång i veckan.

Variera gångarter ofta. Det är vid gångartsbyte som man får bästa muskelaturuppbyggelsen på sin häst. Inte av att låta hästen trava i 45 minuter runt runt runt.

Din egen placering är viktig tänk på att stå RÄTT placerad.

Tömkör hellre era hästar på rakt spår. Om ni är osäkra på hur detta med longering går till

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja