Ny hingst till Galgbacken !

Nu styr vi kosan norrut igen och med oss i transporten har vi Náma som är dräktig med Frakkur och Hnokki från fagerland som Sofie Johansson har köpt. Den ska stå hos oss tillsammans med unghingstarna. Hnokki är 1 år svart med bläs så han passar nog fint in med de andra och Elmer får sig en lika gammal kompis. har ju desstuom 3 st halvsystrar på gården då han är efter Hingsten Reynir fra Holhusum.


Vi har åkt neråt genom Norge och tagit oss in i Jämtland där både Nama och Hnokki stod. En natt stannade vi i Åre på badhotellet Holiday club. Hotellet var fin med bra stora fina rum. Men hade en STOR nackdel. Det fanns inte att få ordentligt kaffe till frukosten. De hade bara en sån där avskyvärd kaffemaskin automat. Ni vet en sån där som man kan välja om man ska ha cafe latte eller vanligt. Det smakar ju skit redan i munnen och hela dagen blir ju förstörd. Så hela hotellfrukosten sög pga av kaffet.

Konstigt är det att man inte ska kunna få sig en anständig kaffekopp på ett sånt stort och fint hotell nuförtiden. Nej fy och blä för kaffe automater !

Hela stället var dessutom invarderat av cykelfantaster. Jag föll nästan baklänges av förskräckelse när jag hastade runt ett hörn på väg till parkeringen. Ett gäng varelser med solglasögon, neonfärgade slimmade klädesplagg och konstiga hjälmar på skallen stod plötsligt i min väg.

mannen på bilden har inget
med texten att göra


Hade jag inte sett cykelkläder förut och hjälmar, (om jag hade varit
min farfar eller någon annan äldre person) hade jag trott att vi blivit
invaderade av individer från något främmande solsystem.
Men jag är ju en ganska modern människa så jag fann mig ganska snabbt och återfick kontrollen utan att skrika högt.

Vi har hunnit se ganska mycket. Många fina hästar ! några sänkta fartyg, snäckor, vattenfall och fiskebåtar. Men allra mest har vi suttit i bilen förstås.
Tjalve är mest glad åt att vi såg en skymt av pansarskeppet Norge som ligger sänkt i Narviks hamn.
Ronette är glad att få hem Náma som nu ska skos och ridas igen.

Hemma ska vi passa på att betäcka Snaedis och Bending med Maur fra Fornhagi2. Han är efter Rökkvi fra Hárlaugsstöðum. Maurs ägare är Malin Larsson.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja