Morgon med chock start

I morse ringde telefonen.




Det var polisen.




Hästar var lösa och sprang efter vägen.


Jag vaknade med en rivstart och fick börja fundera vilka hästar ?? de som var på gården efter en snabb koll såg jag att alla var kvar.  Var det Sussis hästar ?? eller var det några andras eller våra som är på bete i grannbyn.

Jag hoppade i bilen.

När jag körde för att ta reda på vilka hästar som var förymda ringde en granne och sa att det var 2 ston med föl på deras gård. Hon bor på andra sidan E10 och mycket riktigt där stod Vera + Tvärmodskan och Terna med Hild.

Jag fick ganska snabbt fast hästarna och fick gena genom ris och snår för att sätta dem i säkert förvar i en hage på gården.

Vid en närmare inspektion så visade det sig att Veras hage var nerriven. Det kan vara ett par GIGANTISKA rentjurar som skrämt dem. De har hållt till vid deras hage hela sommaren, men de kan lika gärna själva vara hästarna som fastnat och rivit ner stängslet. De tänkte nog helt enkelt gå hem till Galgbacken.




Alla ovanstående bilder är hittade på nätet



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja