Bloggar och blogginlägg

Det florerar många bloggar här ute i cyberrymden. Många är bra och intressanta och andra inte. En del har många besökare och andra inte. En del är seriösa och andra inte.

I går fick jag ett telefonsamtal om en blogg och några kommentarer som skrivits på sidan. Man kan säga att det inte var fördelaktiga kommentarer som skrevs som Galgbacken och hästarna här. Naturligtvis var de anonyma. Efter lite kontroller så gick det att ta reda på det mesta, och vips så ser vi att det är några unga flickor i ett närbeläget stall med en klubb/förening.

Jag tycker inte det är speciellt roligt att få läsa anonyma kommentarer och tog saken i egna händer. Försökte få någon av dem att ringa upp mig vilket hon vägrade resultatet blev då att jag ringde hem och pratade med flickans pappa. De andra har jag inte pratat med ännu jag vet vilka de är och känner även vissa av föräldrarna.

Istället gjorde jag slag i saken och mailade till de styrande inom det närbelägna stallet. De får agera i saken och tala om VETT OCH ETTIKETT.

Någon tyckte blandannat att skulle man ha bra hästhållning så skulle hästarna hållas i typ de små hagarna som man har på småstallarområdet resp ridklubben är i Gällivare. Det kan man ju diskutera. Visst är vissa av våra hagar leriga på våren, men då flyttar vi över hästarna till andra hagar under en kortare tid. Nu under hösten har det varit katastrof i alla hagar även i de små små hagarna som vissa hästägare väljer/eller tvingas att ha sina hästar i. Hästar kan bli skadade överallt och i alla hagar men risken är nog mer än dubbelt så stor att få sin häst illa sparkas i en liten hage. Kanske de hästarna varit friska och krya om de fått gå kvar i en större hage.

Det som störde de anonymablogg inläggen mest var att vi tydligen inte gav hästarna nog med mat.
De flesta hästar här på gården är i överhull. Men hästar är som m'änniskor en del är smalare och andra tjockare. De hästar som är tunnare får givetvis mer mat på olika sätt. En del får mer kraft och hö andra tas in och matas extra. Men NATURLIGVIS HAR HÄSTÄGAREN också ett ansvar att se hur ens häst tar sig ut i muskler och fett.

Det kan i vissa fall bero på att hästen rids felaktigt ! eller inte varit riden under längre tid om den varit skadad, hästägaren kanske har haft annat för sig och inte haft tid med sin häst. Då blir de feta av all mat eller faller ur muskelmässigt. Det finns många orsker.

1) Dåligt hö
2) för lite mat kraft/hö
3) dåliga tänder
4) pälssättning/fällning
5) Kyla
6) Maskangrepp
7) bakomliggande sjukdom

säkert mycket fler saker än vad jag kan räkna upp just nu. Det gäller att hålla koll på alla hästarna som finns på gården och ser man att något börjar gå åt skogen måste man ju agera

Jag hoppas att jag slipper såna anonyma påståenden i framtiden och den som har funderingar kring vår hästskötsel eller annat här på gården är välkomna att ställa frågorna direkt till den personen det berör.

Jag har fått höra lite av varje under årens lopp men aldrig brytt mig desto mer i dessa rykten. Men nu kände jag att det får vara nog.

Man ska akta sig för att kasta sten på andra när man själv sitter i ett glashus.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja