Sadlar ??

Sadlar verkar vara ett stort problem för många hästägare. De finns en uppsjö av olika sadlar först har vi allround, dressyr, hopp , island, bomlöst mfl.

Men vi som rider med islandshäst rider ju oftast i en dressyr, island eller bomlös sadel.  Det är olika från individ till individ vilken modell man föredrar.

Jag själv rider alla hästar i en och samma sadel. Det går bra för det mesta men lilla lilla Odda är så liten och tunn att alla sadlar glider fram så gör också den sadeln som jag alltid rider i. Men jag har löst problemet med en pad som jag lägger under sadel som är liksom upppallad i framändan. Det blir lite fuskmuskler som förhindrar sadeln att glida fram.

Jag provad igår en sadel som säljs av Marie på Leipofritid se http://www.leipofritid.se/. Den heter  eques sella
http://www.softsaddles.info/eques.sella.htm . Den satt som ett smäck när man tittar på längden iallfall. Den var inte heller tung. Dessutom var den mycket skön att sitta i. Nu for även denna sadel fram på bogen på Odda men då hade jag koppjärn medium. Den här sadel har utbytbara koppjärn, så jag ska passa på att prova sadeln med det smalast koppjärnet så får vi se.

Många hästar har en stor och tjock mage nu på vintern och då åker sadeln automatiskt fram. Är sadeln för vid så blir den smal upptill för att ramlar ner för långt vid manken. Är den för smal är trycker den längre ner vid bogen istället. Lät det konstigt ? jag är kanske inte vidare bra på att förklara. Jag har tidigare trott att sadeln är för smal om den tränger framtill upptill, men då är den för vid och ramlar alltså ner för långt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja