Vinterns kallaste dag..


Har vi återigen haft japaner på ridtur. De tyckte nog att det var kallt då det kröp ner mot - 19 grader. Det känndes kallt, vi som inte heller är vana med kallare än -8 eller varmare som det oftast varit under den här vintern.

Idag var Ronja med på turen och hade Vera. Mårten tog STure och jag red min fina Vinur. Lilla japanska flickan fick rida Nama, Pappan tog Draumsyn och mamma japan fick Frenja. Mårten var påpasslig med sin nya telefon och tog några bilder.






Nu sitter vi inne och kurar och lurar på att hämta pizza från storstan.. men men vem ska idas åka Kanske vi kan lura någon granne att hämta istället.

Fullmånen lyser och vi planerar att göra en hastig ökad tölt ritt efter vägen i

kväll. Vilken häst går snabbast Idi eller Odda ??? eller kanske någon annan







Min envisa hosta är kvar inne i kroppen och inte blev det nog bättre när vi frysit så idag under ridturen.

Hinner vi ska vi även träna lite med Heimdal. Han rör sig med fina stora rörelser och blir nog en toppen häst misstänker jag.

Ronja tror att hon förfrusit sina händer. Hennes fingertoppar känns inte som vanligt upplyser hon om här brevid mig.

Dessutom har jag släktforskat lite till Mårtens stora förtvivlan. Det har visat sig att den första Nordvallaren som hete Hans Nordvall och kom från Pärholmen i Jokkmokk till Gällivare som gruvfogde. Hans ättlingar längre bak kom från först Kvikkjokk hette bla Kvicktsröm sedan var den några som hette KRÅKA i efternamn (jag har länge trott att jag var en skata ) men nu visade det sig att jag var av BIRKARL ätten Kråka istället (som jag har trott var motståndarlaget) de har bott i Sunderbyn bla annat. Inte nog med detta därifrån var det fogdar och hövitsmän vid namn Djäkne och de härstammar från en adlig släkt i finland där det dessutom figurerad en Sjörövare i släkten.




Den här Djäkne var inte heller så vidare snäll och det finns en legend i Finland om en händelse som berör en av Djäknrnas stamfader Elinan surma = Elins död. Nåja det är ju förstås bara en av alla grenar bakåt i just Nordvallarnas stamträd men alla vi är ju en salig blanding av olika typer av folk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja