-41 grader och köldrekord


Idag var det kallaste dagen på alla år vi bott här. Utanför Hakkas hade det varit
-46 grader enligt en bekant till mig som körde där i morse. Vi hade -41 när jag klev upp och nu mitt på dagen är det bara -30.


Jag trodde våra hönor skulle ha frusit ihjäl men där inne var det varmt och skönt.
Hästarna verkar trivas de äter, sover, rullar sig och leker som vanligt.






För mig gick det sämre. I morse skulle jag kontrollera hur det såg ut med vatten i våra termobarer. Det är en sån där dunke som vattnet till hästarna hålls uppvärmt i.





Det var fruset och jag tog mina nya varma Icebug skor och stampade till kraftigt för att krossa ishinnan som bildats på vattnet.

Jag stampade och stampade och plötsligt hade jag hela foten nedsänkt i baljan och dyvåt sko.





Men det gick ganska bra just då, fast när jag en stund senare kom in så gick inte skon att få av. Den hade frusit fast på foten och det var helt omöjligt att kunna få upp skosnörena.

Med risk för att få en hjärtinfarkt höll jag länge på att "bängla" och bända för få av mig skon. Helt lätt var det inte och jag fick nästan ta och fundera vem jag skulle ringa till som kunde komma och få av mig skon. Men till slut lyckades jag och nu är skon på tork...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja