När man inte kan stopp och start !

Jag brukar tjata om att man ska försäkra sig om att hästen man rider på kan ABC.
Dvs Start, Stopp och Svänga. Ibland händer det (ganska ofta med vissa hästar) att man måste repetera detta om och om igen.


Vi håller på att göra en ny hage och borrar ner lite mer stolp. Vi använder en 4-hjuling som drar ett litet släp där alla stolpen ligger på. Nu var det så att jag hoppade upp på 4-hjulingen och körde glatt iväg med den och när jag kommer till vår
BRANTA uppförsbacke så upptäcker jag att jag inte har någon aning om var BROMSEN är.

Den var inte där jag trodde !!! och istället blev det friläge och 4-hjulingen rullade fortare och fortare med det stora släpet efter sig med stolparna på. Hela ekipage hoppade och studsade och for i rasande takt rakt ner på byavägen. Där fick jag snabbt se mig om åt båda hållen för att kolla så det inte kom någon bil körande. I såna fall hade jag fått väjja i diket snabbt som ögat.
´



Till slut stannade vi iallfall en bra bit bort på byavägen. Skriken tystnde och allt blev fruktanstvärt tyst. Grannarna hastade sig nerför vägen och Mårten, Tjalve, Vilma och Jessica sprang nerför backen till Galgbacken för att se vad som hände och om jag levde.

Men det var ingen större fara jag lever i allra högsta grad ännu. Under helgen har vi hämtat hem fler hästar från beten och ska så göra under hela den här veckan. Hästarna ska sättas in i nya flockar (alla utom några som gått ihop hela sommaren).
Kan bli lite turulens får vi räkna med men alla bakskor ska tas av och så får de gå utan bakskor så länge det behövs, kanske 2 veckor eller något sådant.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja