Vaccinera eller inte ?

Just nu går diskussionerna heta överallt om man ska vaccinera sig mot den nya influensan eller inte.

Här är några av argumenten jag hört under hösten.

1)Aldrig i livet ! vem vet vad man kan få av vaccinet om några år. Kanske cancer eller annat

2) Det är klart att man ska vaccinera sig. Man ska vara solidarisk mot andra även om man själv inte är i riskgruppen. De skiljer sig inte så mycket från övriga vacciner det här nya.


En bekant till min syster som är genforskare, vägrar att ge vaccinet till sina barn pga att han anser att det är alldeles för oprövat och bara testat under en väldigt kort tid.

En annan bekant till mig säger att det här nya vaccinet bara skiljer sig lite från övriga på marknaden och att det inte är farligt alls.

En sjuksköterska vägrar och tänker stanna hemma om hon blir kommenderad att vaccinera sig.

Ja vilka man än frågar får man olika svar och det verkar råda en stor förvirring och osäkerhet bland folk i allmänhet.

I Schweiz hörde jag att man inte ger vaccin åt de som är under 18 år och inte heller de som är över 60 år.





Här är Tjalve nyfödd. Till spädbarn ger man iallfall inget vaccin så de behöver aldrig fundera på några såna här problem

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja